Pages

Friday 28 February 2014

KENAPA PILIH SHAKLEE UNTUK KENCING MANIS

Diabetic melitus datangnya dari bahasa Greek, dimana Diabetic bermakna 'melalui'.  Ini kerana pengencingan yang kerap merupakan gejala utama penyakit ini. Manakala Melitus datangnya dari latin yang bermaksud 'madu', yang merujuk kepada gula yang muncul dalam air kencing.
Diabetic melitus ialah gangguan pada kefungsian badan untuk menggunakan gula atau glukosa.Iaitu bahan bakar asas bagi badan.
Diabetic ini terbahagi kepada 2 iaitu:'
Diabetic juvana - seringkali terjadi pada kanak-kanak atau bayi. Ia juga dikenali sebagai melitus bergantung insulin, kerana seseorang yang bergantung kepada insulin terpaksa mengambil insulin setiap hari.
Diabetic permulaan dewasa - kerana ianya paling kerap berlaku pada pertengahan umur. Ianya juga dikenali  diabetic tidak bergantung insulin kerana jenis ini bukan kerana kekurangan pengeluaran insulin tetapi kerana ketidakupayaan badan menggunakannya secara berkesan.

BAGAIMANA INSULIN BERFUNGSI?
✅ Berfungsi dalam mekanisme gula (karbohidrat) badan kita.
✅ Hormon diperbuat dalam pankreas ataupun dipanggil "Pepulau Langerhans"
✅ Didalam pepulau ini mengandungi sel-sel khusus dikenali sebagai sel-sel beta.
✅ Hormon insulin dari pankreas adalah penting untuk glukosa memasuki sel-sel.
✅ Insulin merupakan satu-satunya hormon dalam badan kita yang mempunyai fungsi ini
✅ seluruh sistem berfungsi apabila gula darah meningkat selepas memakan sarapan,satu isyarat akan dihantar ke pankreas untuk melepaskan insulin. Insulin kemudian menggerakkan glukosa dari darah ke dalam sel-sel untuk pengeluaran tenaga. Namun apabila gula darah menurun, insulin menutipnya sehingga diperlukan kembali.

PETANDA-PETANDA DIABETIC
👉 Kerap membuang air kecil
👉 Dahaga yang berlebihan
👉 Kehilangan atau penambahanberat badan
👉 Mengalami sakit pinggang yang melampau
👉 Mempunyai latar belakang genetik penyakit kencing manis

KOMPLIKASI JANGKA PANJANG PESAKIT DIABETIC
✔ Serangan jantung- akan merosakkan saluran darah melalui penimbunan plak yang menyebabkan arteri-arteri yang menghubungi jantung menjadi makin sempit.
✔ Masalah mata-saluran darah kecil kw retina boleh rosak dan mengakibatka  kehilangan penglihatan atau buta.
✔ Masalah neurologi-menyebabkan fungsi saraf terjejas seperti berdenyut-denyut, kebas, sakit atau kepanasan.
✔ Tekanan darah tinggi-adalah rakan baik kerana penyempitan saluran darah berlaku.
✔ Masalah buah pinggang-boleh berlaku sekiranya diserang penyakit ini dikala awal usia dan kegagalan mengawal tahap diabetic akan menghadapi masalah buah pinggang tanbahan pergantungan dengan suntikan insulin sedikit sebanyak mengalaminya.
✔ Jangkitan-lebih mudah dijangkit pelbagai jangkitan, ini kerana pesakit diabetic ini mengalami penurunan sistem imun. Sebagai contoh, pesakit diabetic yang dijangkiti TIBI, mereka akan menjalani rawatan selama 9 bulan berbanding rawatan sebenarnya hanya 6 bulan sahaja.

NAK TAHU APA YANG BOLEH SHAKLEE BANTU?
😊 ESP (Energizing Soy Protein)
- Kandungan Indeks Glisemik (GI) yang rendah iaitu 39, menjadikan ianya sangat sesuai kepada pesakit diabetic. Ini kerana G.I yang rendah akan menyebabkan kenaikan yang mantap dalam glukosa darah.
😊 OMEGA GUARD
- EPA dan DHA yang terkandung dalam Omega Guard telah membuktikan meninggalkan kesan baik ke atas sistem vaskular selagi ia ada kaitan dengan masalah diabetic. Dari sistem vaskular,pesakit diabetic berpotensi mempunyai masalah seperti kolestrol, penyakit jantung serta tekanan darah tinggi.
😊 GLA (gamma linolenic acid)
- menghalang komplikasi diabetic dengan merendahkan gula darah dengan mempengaruhi saraf dan membantu pembekalan darah. Meringakan kebas disebabkan oleh gula darah yang tinggi.
😊 VITAMIN E
- tahukah anda bahawa keberkesanan Vitamin E dalam badan merupakan satu keajaiban. Untuk pesakit diabetic Vitamin E memberikan manfaat dalam meningkatkan bekalan darah ke tisu-tisu dengan itu mengurangkan gangren diabetic dan mengelakkan pemotongan kaki. Dalam masa yang sama ia mengurangkan kebergantungan terhadap insulin sebanyak 30%.
😊 VITAMIN C
- Vitamin C amat penting kerana memainkan peranan yang besar dalam bidang kesihatan. Vitamin C ini juga merangsang sistem imun agar menjadi lebih agresif dan ianya penting pada pesakit diabetic kerana risiko jangkitan adalah tinggi.
😊 B COMPLEKS
- Tahukah anda B Complex merupakan vitamin penting untuk pesakit diabetic, dimana ia berhubungkait dengan metabolisme gula dan pelepasan tenaga. Pesakit Diabetic memerlukan lebih banyak B6 untuk metabolisma normal bagi sejenis asid amino yang dipanggil 'triptofan' untuk menjadikan diabetic bertambah baik.
😊 ZINC COMPLEX
- Zinc ialah sejenis mineral yang paling bernilai untuk pesakit diabetic, dimana insulin yang mengandungi banyak zinc banyak membantu. Ini kerana pesakit diabetic mengandungi hanya separuh zinc tersimpan didalam pankreas berbanding yang sihat. Zinc membantu penyembuhan luka, ini kerana pesakit diabetic selalu mengalami ulcer kulit. Zinc juga memainkan peranan dalam merangsang sistem imun. Tahukan anda bahawa pesakit diabetic memerlukan sistem imun bercekapan tinggi setiap masa?
😊 VIVIX
- kandungan purple carrot yang mengandungi 'anthocyanins' sebagai anti oksida yang tertinggi. Asid klorogenik yang terdapat dalam purple carrot ini dipercayai bertanggungjawab mengurangkan diabetic. Elderberry yang mengandungi Vitamin A,B dan C dan nutrien asid, amino acid,carotenoid,tannin dan rutin yang bermanfaat dalam menguatkan sistem imun dalam menentang dan mengawal diabetic.

Hebatkan SHAKLEE? banyak pilihan yang boleh kita pilih berdasarkan bajet..
Jadi kenapa perlu tunggu dan berfikir lama-lama..pilihan ditangan anda.

Perlukan bantuan? Pilihlah saya sebagai SID pilihan dengan menelefon ditalian
012-9105984 Pn Shasha
www.facebook.com/messages/shashavitahealth

No comments:

Post a Comment

 

Disclaimer

All statements in this blog have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Blogroll