Pages

Thursday 23 January 2014

Kepentingan KALSIUM pada tubuh manusia

DEFINISI KALSIUM

Kalsium adalah mineral penting yang paling banyak diperlukan oleh manusia. Ianya membantu dalam pembentukan tulang dan gigi serta untuk pembekuan darah, Sel saraf dan kontraksi otot. Kalsium membantu mencegah osteoporosis. Dari semua kalsium yang terkandung dalam tubuh manusia, 99% terletak di tulang dan gigi.

Kalsium juga berfungsi membantu menurunkan tekanan darah tinggi dan ianya terbukti mengurangi risiko penyakit kardiovaskuler pada wanita yang sedang menopause. Kalsium adalah penting untuk pengecutan otot, pengaktifan oosit, membentuk tulang dan gigi yang kuat, pembekuan darah, penghantaran impuls saraf, pengawalaturan degupan jantung, dan keseimbangan bendalir dalam sel.

Kalsium merupakan bahan galian penting dalam diet yangs sihat. Kekurangannya boleh memberi kesan terhadap pembentukan tulang dan gigi, sementara penyimpanan berlebihan boleh mengakibatkan karang ginjal. Vitamin D diperlukan untuk menyerap kalsium. Tenusu seperti susu dan keju adalah sumber kalsium yang diketahui ramai. Namun ada juga dikalangan individu yang alah kepada produk tenusu, namun banyak lagi sumber kalsium yang baik. Ini termasuklah: rumpai laut,biji-bijian,badam, bijan kekacang; tiram, udang halus, ikan yang bertulang lembut; bayam, gandum lengkap,brokoli dan keluaran yang diperkuatkan seperti jus oren dan roti.

Maka SHAKLEE ada menawarkan supplemen berasaskan KALSIUM yang diberi nama OSTEMATRIX.  Dimana kalsium yang isi paling seimbang memastikan kadar penyerapan adalah 99%. Formula unik diperbuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari LAUT MATI.  Ianya mengandungi kalsium, magnesium, fosforus, dan Vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron.

SIAPA YANG MEMERLUKAN KALSIUM?
Ibu yang mengandung – sangat penting untuk bayi di dalam kandungan; bagi pertumbuhan jantung yang sihat serta tulang dan otot yang kuat. Kekurangan pengambilan kalsium oleh ibu mengandung boleh menyebabkan bayi terpaksa menyerap sumber kalsium dari dalam tubuh si ibu, dan akhirnya boleh menjejaskan kesihatan, kekuatan serta sistem imuniti ibu di kemudian hari.
1.         Ibu yang sedang menyusukan anak - sangat penting kerana bayi yang menyusu mendapat semua sumber vitamin, protein,karbohidrat dan kalsium.  Maka ibu perlu mengambil pemakanan yang seimbang.

2.    Mereka yang sering mengalami sakit-sakit sendi, kaki, kebas,sakit dibahagian belakang,sejuk-sejuk badan.

3.         Mereka yang mudah berasa letih atau lesu serta menampakkan garisan tua

4.         Mereka yang alergik pada produk tenusu

5.     Mereka yang sering mengalami sengugut (PMS) yang teruk dengan meringankan kesakitan

6.   Mereka yang sering dalam keadaan stress, dimana ianya akan mengimbangi tekanan darah, memelihara
              denyutan jantung, penenang saraf, menggalakkan tidur yang selesa.

7.          Mereka yang sering mengalami masalah perut atau sakit gastrik


FUNGSI VITAMIN D, MAGNESIUM, 
ZINC, BORON, MANGANES,
DAN KUPRUM DALAM OSTEMATRIX

Vitamin D - mamou merawat penyakit 'ricket' (akibat dari kekurangan atau
       gangguan metabolisme vitamin D, magnesium, fosfor atau kalsium, berpotensi menyebabkan patah tulang dan kelainan bentuk). Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal.(penyakit yang berkaitan dengan gigi dan gusi)

Magnesium - Ia adalah ion positif no 2 terpenting didalam tubuh badan kita.  Ia menggalakkan komposisi tulang dan rawan, membantu saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot,menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus. Menghalang endapan kalsium melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu.

Zinc, Boron, Manganes dan Kuprum - memelihara metabolisma kerangkadan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan menghalang artritis.

Hebatkan OSTEMATRIX SHAKLEE ini...kalau inginkan sebotol dengan harga yang menarik.. so boleh   
PM@SMS Pn Shasha 012-9105984
www.facebook.com/Messages/ShashaVitahealth.


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=e207f16c28033acac2cecccf3d36409e






4 comments:

  1. Best, sangat padat dgn maklumat

    ReplyDelete
  2. Tqsm saf...terima kasih banyak bantu k sha đŸ’–

    ReplyDelete
  3. Tqsm saf...terima kasih banyak bantu k sha đŸ’–

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

 

Disclaimer

All statements in this blog have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Blogroll